Pranie tapicerki samochodowej nie musi być zajęciem żmudnym i czasochłonnym. Gdy wiemy co robić, w jakiej kolejności i za pomocą jakich środków czyszczących oraz akcesoriów myjących, wtedy sprawa staje się dużo prostsza. Oto kilka wskazówek jak szybko i sprawnie wyczyścić tapicerkę w pojeździe.
Od czego zacząć?
Od skompletowania zestawu produktów i narzędzi niezbędnych do prania tapicerki.
Powinny się w nim znaleźć:
- Odkurzacz ekstrakcyjny, zwany potocznie „piorącym”.
- Odkurzacz do pracy „na sucho” plus zestaw końcówek pomocniczych.
- Opryskiwacz ciśnieniowy, najlepiej o pojemności 1 litra.
- Miękka szczotka z włosia naturalnego do czesania obić i wykładzin.
- Ścierki z mikrofibry.
- Środki czyszczące (najlepiej Textil Cleaner, Textile Hard, Nano Textil, UP-Cleaner).
- Ciepła woda.
Proces czyszczenia tapicerki samochodowej – krok po kroku
Krok 1.
Czyszczenie zaczynamy zawsze od dokładnego odkurzenia wnętrza pojazdu. 80 proc. wszystkich zanieczyszczeń, które są w tapicerce, to związki nierozpuszczalne w wodzie takie jak piasek, drobinki kurzu, paprochy, sierść psa itd. W trakcie odkurzania pamiętamy o takich miejscach jak wykładzina pod fotelami przednimi, powierzchnia pod tylną kanapą i przede wszystkim miejsce kierowcy, przy którym z reguły jest najwięcej piachu, błota i innych zanieczyszczeń. Dobrze jest również odkurzyć podsufitkę przy pomocy końcówki z miękkim włosiem – duża część zabrudzeń schodzi już podczas samego odkurzania przy użyciu szamponu do tekstyliów, podsufitek i tapicerek np. UP-Cleaner.
Krok 2.
Najlepiej rozpocząć proces mycia od oczyszczenia elementów plastikowych we wnętrzu pojazdu – uchroni nas to przed powstawaniem zacieków oraz ewentualnym zabrudzeniem upranej już tapicerki w trakcie czyszczenia np. progów drzwi, boków foteli czy konsoli środkowej. Aby dobrze wyprać wnętrze powinno się wymontować fotele – dzięki temu dojdziemy odkurzaczem piorącym w każdy zakamarek. Stosujemy zasadę „prania od góry do dołu”. Zaczynamy od podsufitki, potem przechodzimy do boczków drzwi, następnie oparcia foteli, same siedziska w fotelach, bagażnik i na końcu podłogi. Pracujemy po kolei – zaczynamy od fotela kierowcy, później pasażera, wreszcie kanapy tylnej za kierowcą itd.
Krok 3.
W tym kroku chcemy podzielić się garścią „life hacków”. Po pierwsze, ostrożnie z myciem podsufitki – lubi się odklejać pod wpływem wilgoci. Najbezpieczniejszym sposobem będzie przecieranie materiału zwilżoną w środku czyszczącym ścierką z mikrofibry. Detergenty należy rozrabiać w letniej wodzie i spryskać niewielką ilością produktu ścierkę.
Możemy zamiast tkaniny z mikrofibry wykorzystać do tego również szczoteczkę do prania. Najważniejszą kwestią jest uniknięcie przemoczenia materiału, który pod wpływem wilgoci może się odkleić od podłoża. Pracę zacznijmy od tyłu auta, przesuwając się ku przodowi – w tej sposób najmocniej zabrudzony materiał na przedzie nie zostanie rozmazany w czystsze miejsca.
Nie przesadzajmy z ilością naniesionego środka czyszczącego, aby nie zalać gąbki w fotelu (kałużom wody w fotelu mówimy stanowcze „nie”). Zawsze bądźmy profesjonalni i używajmy chemii dedykowanej takiej jak np. Textil Cleaner, Textile Hard, Nano Textil, UP-Cleaner, w przeciwnym razie możemy niepotrzebnie uszkodzić materiał. Nie zapominajmy też o odpowiedniej temperaturze roztworów – ciepła, a nawet gorąca woda może więcej niż zimna.
Po nałożeniu środków czyszczących, odczekujemy 5-10 minut, po czym płuczemy wszystko odkurzaczem piorącym do momentu aż woda, która była widoczna w końcówce odkurzacza przy odsysaniu będzie czysta.
Krok 4.
Po zakończeniu prania suszymy fotele i wnętrze auta (dobrze, aby pojazd postał ok. 12 godzin i porządnie wyschnął). Jeśli nie mamy tyle czasu lub też aura na zewnątrz nie sprzyja szybkiemu schnięciu, można wspomóc się ogrzewaniem samochodu. Uwaga – zanim się na to zdecydujemy, upewnijmy się, że układ chłodzenia w aucie jest sprawny.
„Szybkie suszenie” można przeprowadzić w następujący sposób: włączamy silnik, zamykamy wszystkie drzwi w pojeździe, uchylamy tylne szyby na kilka centymetrów i włączamy nadmuchy na maksymalny bieg. Strumień ciepłego powietrza kierujemy na podłogę i kratki. Zostawiamy w ten sposób samochód na godzinę.
Po tym czasie wracamy, sprawdzamy czy procesu nie należy jeszcze powtórzyć. Po wysuszeniu upewniamy się czy na tapicerce nie ma żadnych widocznych plam. Jeśli trzeba, robimy ewentualne poprawki. W wysuszonym pojeździe czyścimy elementy plastikowe za pomocą np. preparatu APC Hard, następnie myjemy szyby używając do tego np. Professional Glass Cleaner, po czym nanosimy dressing do plastików taki jak np. UV Protection Dressing.
Na koniec możemy pokusić się jeszcze o użycie perfum samochodowych np. serii zapachów od Elite Detailer: Prestige Spring, Prestige Summer, Prestige Autumn czy Prestige Winter.