Temat, wbrew pozorom, nie jest dla każdego w branży oczywisty.
Co determinuje cenę usługi na myjni ręcznej,
a co w studiu detailingu?
Jak jedni i drudzy wyceniają swoją pracę?
Zarówno dla myjni, jak i dla studia detailingu, składowe ceny są w gruncie rzeczy podobne, różnica leży przede wszystkim w jakości oraz zakresie wykonywanych usług. Myjnie walczą o kierowców cenami usług, nęcąc ich obietnicą szybkiego i taniego czyszczenia pojazdu. Studia detailingu stawiają na jakość oraz specyfikę usług, co oczywiście kosztuje nieco więcej. Na myjni mamy większy „przemiał”, czyli od kilku do nawet kilkunastu aut dziennie, w studiu zaś bywa jeden pojazd dziennie, a przy samym myciu detailingowym bez dodatkowych zabiegów pielęgnacyjnych pojazdu – 2-3 samochody na dzień.
Koszty pracy (ZUS, pracownicy), czynsz, podatki, opłaty podstawowe takie jak woda, prąd, telefon, internet, koszty materiałów eksploatacyjnych czyli chemii oraz akcesoriów i urządzeń do czyszczenia, koszty reklamy placówki itd.
Lokalizacja
ma zasadniczy wpływ na ilość oraz zamożność klientów.
Szacowana ilość klientów
Placówka nastawiona na szybkie usługi, gotowa obsłużyć średnio 10-20 klientów dziennie, inaczej będzie kształtować ceny niż studio detailingu, w którym w ciągu dnia zostanie kompleksowo obsłużonych maksymalnie 3-5 klientów.
Firmy konkurencyjne
konkurencja na okolicznym rynku, ceny i poziom świadczonych przez nich usług, czym się wyróżniają na tle innych myjni.
Półka jakościowa
czy świadczymy szybkie i tanie usługi np. komplet mycie i odkurzanie – 30 min za np. 60 zł, czy też gwarantujemy wyższą jakość usług za wyższą cenę np. komplet mycie i odkurzanie pojazdu – 60-90 min za np. 120 zł. Często to okoliczny rynek determinuje wybór jakości usług wskazując, których z nich brakuje klientom w danej lokalizacji.
Czas wykonania usługi
gdy wiemy, ile czasu w ciągu dnia zajmuje wykonanie danej usługi i znamy liczbę pracowników, jesteśmy w stanie określić, ile dana usługa powinna kosztować, aby była opłacalna.
W kolejnym kroku dzielimy uzyskaną kwotę przez szacunkową liczbę klientów. Następnie musimy określić zużycie chemii oraz wody na jeden pojazd np. 100l wody, 1l piany, 200 ml Anty Insect, 100 ml płynu do felg, 50 ml wosku, 100 ml płynu do mycia szyb, 50 ml płynu do kokpitu.
Na koniec sumujemy czas pracy pracownika potrzebny na realizację usługi:
20 min – mycie pojazdu, 15 minut – odkurzanie, 10 min – czyszczenie szyb, 10 min – wysprzątanie kokpitu.
Po zsumowaniu kosztów stałych, zużycia wody i wykorzystanej chemii na jednego klienta, otrzymujemy kwotę 35 zł za np. mycie z odkurzaniem. Załóżmy, że pracownikowi wykonanie takiego czyszczenia samochodu zajmuje ok. 60 minut, a cenę finalnej usługi myjnia wycenia na 80 zł.
Wówczas do właściciela myjni trafia ostatecznie ok. 45 zł.