Prawidłowe mycie pojazdu ciężarowego to podstawa – w końcu ciężarówka jest nie tylko wizytówką i reklamą firmy przewozowej, narzędziem pracy kierowcy, ale często jego „drugim domem”, w którym spędza w trasie nawet po kilka tygodni. Jak zadbać o tira, aby zachować go w nienaruszonym stanie? Jakich środków do czyszczenia pojazdu najlepiej używać? Które zanieczyszczenia są najtrudniejsze do usunięcia?
Największe wyzwanie
Każdy rodzaj tkaniny używany w aucie ma swoje wady i zalety. Zwykły materiał nie zachwyca wyglądem, ale jest najtańszy. Alcantara to wybór praktyczny, tani i wytrzymały, jednak nie wszystkim przypadnie do gustu. Welur prezentuje się bardzo efektownie, do tego jest miękki i miły w dotyku, ale trudno się go czyści. Jak odpowiednio dbać o tkaniny w aucie, aby jak najdłużej nam służyły?
Wybór metody czyszczenia i odpowiednich środków czyszczących
Mówiąc najprościej, metody mycia ciężarówki są dwie: kropelkowa oraz pianowa. W przypadku tej pierwszej środki czyszczące takie jak piana zostają nanoszone na pojazd za pomocą opryskiwacza lub inżektora (strumienicy), a kwasy do felg i aluminium przy użyciu opryskiwacza. Przy drugiej metodzie piana jest aplikowana za pomocą pianownicy lub wytwornicy piany. Produkty czyszczące dobieramy w zależności od wybranej techniki mycia i oczekiwań klienta.
Polecany przez nas kompleksowy zestaw do pielęgnacji pojazdu ciężarowego to:
- Piana bezdotykowa TR-F (wersja ekonomiczna z dużą ilością piany), wydajny i dobrze myjący ProClean4 (piana dwuskładnikowa)
- Max 2000, NanoFactor (mycie plandek, wywrotek, naczep i ciągników siodłowych),
- kwas do aluminium np. Al Soft+ lub Alu Strong – mycie baków na paliwo, felg, burt oraz wszystkich elementów ciężarówki, które są z aluminium i cynku,
- Maxi Shampoo – używany do mycia ciągników siodłowych np. kabina w tirze, ponieważ ciągniki w ciężarówkach są malowane miękkimi i delikatnymi lakierami, szczególnie w kolorach: czerwonym, żółtym i niebieskim; szampon jest produktem delikatniejszym od piany bezdotykowej,
- produkty do usuwania owadów – np. Anty Insect w okresie letnim – w kabinie tira potrafi być wtedy mnóstwo owadów,
- hydrowosk – np. Brillant NanoWax, którzy przyspiesza osuszanie i nadaje połysk,
- specyfik do mycia gruszek po betonie oraz wywrotek wożących cementy – Crash Beton
- kosmetyki do pielęgnacji kabiny – np. General GT (APC), Milk Cockpit, NoverGlass lub Glass Cleaner GT do mycia szyb oraz odświeżacze powietrza,
- produkt do mycia silników – np. Moto Cleaner, akcesoria do czyszczenia – szczotki do felg, szczotki kątowe Vikan do mycia ciężarówek, opryskiwacze Kwazar, ściereczki z mikrofibry.
Proces mycia pojazdu ciężarowego
Nie istnieje jedna technika mycia pojazdu – każdy kierowca i myjnia mogą mieć własne preferencje i osiągać… równie dobre rezultaty.
Z naszego wieloletniego doświadczenia polecalibyśmy następującą kolejność:
- Wstępnie opłukać brud z całego auta – w tym celu najlepiej użyć myjki ciśnieniowej, która poradzi sobie z każdą powierzchnią – sprawdzi się zarówno przy myciu kabiny, jak i przy naczepie czy na kołach.
- Nanieść preparaty kwasowe na zbiorniki i felgi – produkty powinny być pozostawione na ok. 2-5 minut. Przy słabszych zanieczyszczeniach można te części pojazdu umyć samą myjką, przy silniejszych zaś posłużyć się szczotką. W razie silniejszego brudu i przy zastosowaniu mocniejszego stężenia można wybrać płukanie ciśnieniowe (tu jednak istnieje większe ryzyko przypalenia powierzchni aluminiowych w pojeździe oraz powstawanie zacieków z powodu mocniejszego stężenia preparatów myjących).
- Zastosować preparat na insekty np. Anty Insect. Użyć właściwego preparatu myjącego – aktywnej piany, która sprawdzi się na całości czyszczonej powierzchni, czyli zarówno przy naczepie, jak i ciągniku.
- Umyć auto szczotkami.
- Opłukać pojazd.
- Nałożyć hydrowosk.
- Po raz kolejny wypłukać ciężarówkę po wosku.
- Wyczyścić wnętrze pojazdu, rozpoczynając od odkurzenia wnętrza, a następnie umyć szyby i wyczyścić plastiki.