|   Dodano: 24-07-2025
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Osad metaliczny


Osad metaliczny to drobne cząsteczki metalu, które osiadają na powierzchni lakieru, szyb, felg i innych elementów samochodu. Najczęściej pochodzą z pyłu hamulcowego, opiłków z torów kolejowych, pyłu przemysłowego lub innych źródeł zanieczyszczeń komunikacyjnych. Są one trudne do zauważenia gołym okiem, ale długotrwale wnikając w powierzchnię lakieru, mogą powodować jego degradację, korozję oraz utratę gładkości.


Jak rozpoznać osad metaliczny?

  • Lakier traci gładkość – wyczuwalne drobinki pod palcami po umyciu auta,
  • Zmiany koloru lub nalot – szczególnie widoczne na jasnych kolorach (szary, biały),
  • Rdzawy osad – w miejscach intensywnego działania klocków hamulcowych, np. felgi, błotniki.

Dlaczego należy usuwać osad metaliczny?

  • Chroni lakier i felgi przed korozją, utlenianiem i mikrouszkodzeniami,
  • Przygotowuje powierzchnię do korekty lakieru lub aplikacji powłok ochronnych (LSP),
  • Zwiększa skuteczność polerowania i przyczepność wosków/ceramik.

Jak usunąć osad metaliczny?

Do usuwania osadu metalicznego stosuje się specjalistyczne środki zwane deironizerami lub iron removerami. Są to preparaty chemiczne reagujące z cząstkami metalu, co powoduje charakterystyczne „krwawienie” (produkt zabarwia się na fioletowo).


Rekomendowany produkt ProElite:

  • ProElite Iron Remover – skuteczny deironizer do usuwania osadów metalicznych z karoserii i felg. Bezpieczny dla lakieru, szkła i plastiku. Idealny do stosowania przed dekontaminacją mechaniczna (glinkowaniem) lub korektą lakieru.

Jak używać?

  1. Umyj auto wstępnie (np. aktywną pianą ProElite Citric Foam),
  2. Spryskaj powierzchnię ProElite Iron Removerem,
  3. Pozostaw na kilka minut – produkt zareaguje z metalem (zmieni kolor na fioletowy),
  4. Spłucz dokładnie wodą pod ciśnieniem.

Osad metaliczny to jeden z głównych, ale często pomijanych, wrogów lakieru. Regularne stosowanie deironizera, takiego jak ProElite Iron Remover, pozwala nie tylko utrzymać powierzchnię w doskonałej kondycji, ale też przygotować ją do dalszych zabiegów ochronnych i estetycznych.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  DA polisher (polerka dual action)

Zobacz również:

Alcantara


Alcantara to nowoczesny, syntetyczny materiał o luksusowym wyglądzie i wysokiej trwałości, powszechnie wykorzystywany w przemyśle motoryzacyjnym do wykończenia wnętrz samochodów – szczególnie w pojazdach klasy premium i sportowych. Ze względu na swoje właściwości wizualne i użytkowe, często bywa mylona z zamszem, jednak jest od niego bardziej odporna na zużycie i łatwiejsza w pielęgnacji. 1 Cechy […]

ADBL


ADBL to polska marka specjalizująca się w produkcji profesjonalnych kosmetyków samochodowych oraz akcesoriów detailingowych. Firma szybko zdobyła uznanie wśród entuzjastów detailingu oraz profesjonalnych studiów pielęgnacji pojazdów dzięki innowacyjnym recepturom, wysokiej jakości produktów oraz szerokiemu asortymentowi dostosowanemu zarówno do użytku amatorskiego, jak i profesjonalnego. 1 Co wyróżnia markę ADBL?2 Kluczowe produkty ADBL:3 Akcesoria i sprzęt:4 Dla […]

LSP (Last Step Protection)


LSP (Last Step Protection), czyli ostatni etap ochrony lakieru, to końcowy krok w procesie detailingu samochodowego, którego celem jest zabezpieczenie lakieru przed czynnikami zewnętrznymi oraz nadanie mu estetycznego wyglądu – głębi koloru, połysku i efektu hydrofobowego. 1 Czym jest LSP?2 Najpopularniejsze formy LSP:3 LSP w ofercie ProElite:4 Dlaczego LSP jest ważne? Czym jest LSP? LSP […]

Jak i czym myć szyby w samochodzie od środka?


Na pierwszy rzut oka mycie szyb samochodowych od wewnątrz może wydawać się proste – wystarczy przetrzeć i gotowe. Ale czy na pewno? Jeśli zależy Ci na idealnej przejrzystości bez smug, zacieków i refleksów, warto podejść do tego zadania z większą starannością. To nie tylko kwestia estetyki – czyste szyby to lepsza widoczność i większe bezpieczeństwo […]