Zabezpieczenie lakieru
od strony chemicznej

Powłoka lakiernicza kolorem wyróżnia auto na tle podobnych modeli. Grubość lakieru informuje nas czy pojazd uczestniczył w kolizji oraz wskazuje na prowadzone na przestrzeni lat naprawy, informuje w jaki sposób samochód był eksploatowany, plamy, odbarwienia, rdza są dowodem zaniedbań właściciela. Jednak najważniejszą funkcją lakieru jest ochrona karoserii przed działaniem czynników zewnętrznych, które mogą wywołać powstawanie reakcji chemicznych generujących korozję. Na kondycje lakieru samochodowego niekorzystnie wpływają promieniowanie UV, niskie bądź wysokie temperatury, piasek, kamyki, kurz, sól drogowa, kwaśne deszcze, smoła, ptasie odchody, soki drzew, paliwa. Struktura lakieru składa się z czterech warstw.

 

Pierwsza od strony karoserii to grunt chroniący przed korozją następnie podkład, lakier bazowy nadający kolor , oraz lakier bezbarwny , który chroni przed działaniem warunków atmosferycznych i zadrapaniami oraz nadaje połysk i głębię koloru. Ta ostatnia warstwa jest najgrubsza, ponieważ to ona jest najbardziej narażona na styczność z czynnikami zewnętrznymi. Można ją porównać do szkliwa naszych zębów, dlatego też trzeba o nią dbać, dodatkowo zabezpieczać. Na rynku mamy wiele preparatów zabezpieczających nasz lakier których maksymalna trwałość to od kilku tygodni poprzez takie preparaty które zabezpieczają na kilka miesięcy, aż do takich, które zabezpieczają nawet na kilka lat.

DO NAJBARDZIEJ POPULARNYCH SPOSOBÓW ZABEZPIECZENIA
LAKIERU SAMOCHODOWEGO NALEŻĄ:

Woskowanie, nakładanie powłoki polimerowej, kwarcowej, ceramicznej, i coraz bardziej popularna folia PPF. Wszystkie te zabezpieczenia chronią lakier przed szkodliwym działaniem promieni UV, szkodliwym działaniem wody, szybkim ponownym zabrudzeniem itd.

WOSKOWANIE LAKIERU

najstarsza i jedna z najbardziej popularnych metod zabezpieczenia. Woski dzielimy na naturalne i syntetyczne. Naturalne to te oparte na wosku Carnauba, syntetyczne natomiast zawierają syntetyczne polimery, charakteryzują się większą odpornością przez, co utrzymują się dłużej. Proces woskowania polega na naniesieniu na lakier cienkiej warstwy wosku a następnie jej wypolerowaniu. Najlepsze efekty i efekt i wysoki poziom zabezpieczenia uzyskamy wybierając wosk twardy. Woski nie są odporne na działanie rozpuszczalników oraz agresywnej zasadowej chemii.

POWŁOKA POLIMEROWA

najczęściej jest to ciecz lub pasta, która zawiera komponenty organiczne (sieci polimerowe) oraz nieorganiczne, które w momencie zetknięcia z lakierem i po odparowaniu rozpuszczalnika tworzą sieć wzajemnie przeplatających się cząsteczek. Powłoka ta utrzymuje się około 6 miesięcy przywraca intensywność i głębie koloru zapewnia gładkość powierzchni, niweluje drobne zarysowania.

POWŁOKA KWARCOWA

jak nazwa wskazuje zbudowana jest z kwarcu przez co jest o wiele trwalsza niż zwykły wosk. Na powierzchni lakieru tworzy super hydrofobową powierzchnie ożywia barwę i wyciąga głębie koloru utrzymuje się do 12 miesięcy.

POWŁOKA CERAMICZNA

zbudowana jest z wzajemnie przeplatających się cząsteczek tlenku krzemu i tlenku tytanu po naniesieniu na lakier i odparowaniu rozpuszczalnika tworzy trwałą, twardą strukturę nawet 9H. Jest to preparat oparty na nanotechnologii posiada właściwości nie tylko hydrofobowe ale również elektrostatyczne, dzięki czemu samochód mniej się brudzi. Utrzymuje się nawet do kilku lat. Nowoczesne powłoki kwarcowe posiadają zdolność do samoregeneracji pod wpływem specjalnych lamp czy nawet ciepłej wody. Po aplikacji takiej powłoki karoseria jest błyszcząca kolory wyraźne żywe a powierzchnia szklista i śliska, to jak dotąd jedno z najlepszych znanych zabezpieczeń lakieru.

FOLIE OCHRONNE PPF

to poliuretanowa folia o grubości 150-220 mikronów prawidłowo zamontowana jest praktycznie nie widoczna, Żywotność takiej foli to około 8 lat odporność termiczna od -50 -110 stopni Celsjusza. Ogromnym plusem jest fakt że w każdej chwili taką folie można ściągnąć nie uszkadzając przy tym powierzchni lakieru.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ